Tidsbestilling

Fredag: ​08:00 - 14:00

fys_logo_stor_gif

Tennisalbue / golfalbue /musearm

Fysioterapi til din albue hos FysioDanmark Helsingør er effektivt fordi:

• Vi sørger for at optimere blodgennemstrømningen så du heler hurtigere.​
  • Vi søger for at behandle årsagen til smerterne, ved at behandle både, nakke, ryg, skulder, albue og hånd.​
  • Vi giver de korrekte øvelser tilpasset til din krop og din situation, hvad end skaden skyldes kontor arbejde, sport, træning mv.​
  • Vi supplerer op med ultralyd, laser, lokal manuel behandling samt kost og træningsråd​
  • Vi har lang erfaring og sørger for et varigt resultat så skaden ikke kommer igen.

Albuesmerter

Har du ondt i albuen, forstuvet albuen, en albue der låser, eller måske tennisalbue, golfalbue, musearm eller kontoralbue så kan vi hjælpe med øvelser og fysioterapeutisk behandling, læs mere senere.

Tennisalbue (epicondylitis lateralis)

En stor del af underarmens muskler, der har til opgave at bøje håndleddet bagover og strække fingrene, hæfter på det udvendige knoglefremspring på albuen. Tennisalbue er en overbelasning i disse sener. Smerterne provokeres ofte ved at tage i et dørhåndtag eller vride en klud.

Golfalbue (epicondylitis medialis)

En stor del af underarmens muskler, der har til opgave at bøje i håndleddet og fingrene, hæfter på det indvendige knoglefremspring på albuen (epicondylus medialis). Golfalbue er en betegnelse for overbelasning i disse sener. De provokeres gerne på samme måde som en tennisalbue, men smerterne sidder på modsatte side af leddet.

Musearm (kontoralbue)

Musearm er ikke en rigtig diagnose, men mere en betegnelse over generelle smerter, for mange spændinger eller andre gener fra albuen, underarmen og/eller hånden.

Årsager til albuesmerterne

Ved gentagne ensartede belastninger, som f.eks. ved kontorarbejde med mus og tastatur eller sportsgrene som tennis og styrketræning, overskrides muskelfæstet styrke.

Der kommer derved mikroskopiske bristninger i senen og specielt ved senefæstet, hvilket medfører en overbelastningstilstand med senebetændelse tilfølge.

Dette er en advarsel om at belastningen på vævet bør reduceres, hvis ikke vil der opstå en kronisk ”betændelse”, der er vanskelig at behandle.

Jo længere tid du døjer med skaden, jo længere tid kan behandlingen risikere at varer.

Årsagerne kan være mekaniske, hvor der er fejlstilling i selve albueleddet eller håndleddet. Det kan også være spændinger i de muskler og fascier der omgiver albuen, som er skyld i dine smerter.

Neurologiske årsager til albueproblemer kan opstå, hvis de nerver der kommer fra nakken eller ryggen. som forsyner albuen, bliver afklemt.

Således kan låste led i nakken være årsag til albueproblemer.

Der kan være vaskulære årsager til albuesmerter. En optimal blodforsyning til og fra det skadede område er essentielt for at kroppen kan hele problemet.

Derfor er alle de områder der har indflydelse på blodforsyningen, altså brystkassen, ryggen, skulderen, overarmen m.m. meget vigtige at undersøge.

Vi giver instruktion i relevante øvelser, med den nyeste viden inden for genoptræning og rehabilitering.

Tak nej til smerter i bevægeapparatet.

Vi står klar til at hjælpe dig videre på telefon: 32 12 20 00

Her bor vi