Hælspore

Nedsunken forfod eller hælspore er en tilstand hvor den forreste tværliggende fodbue mellem lille og store tåens trædepuder er sunket ned, dette kan give smerter i forfoden.​

Smerterne kan lindres med intensive øvelser, læs her:​

Det giver ofte hård hud under forfoden og skarpe smerter når du træder ned, men for at få sænket og evt helt fjernet dine smerter kan du udføre simple øvelser.

Hos FysioDanmark Helsingør kombinerer vi manuel behandling med øvelses vejledning samt rådgivning om fodtøj, træning, aflastning mv. for at opnå det bedste resultat.

Forfodsnedfald, forfodsfald, forfods smerter og nedsunken forfod er betegnelser for smerter i den forreste del af foden især under gang, løb, sport og generelle aktiviteter. Se øvelser og træningsvejledning her på siden.

Symptomer på nedsunken forfod

Hvis man har nedsunken forfod eller forfodsfald vil det medføre øget tryk på foden under de tre midterste tæer, og der kan dannes hård hud. Hver gang du tager et skridt kan det derfor føles som om knoglerne i foden træder direkte ned på en hård sten eller en spids nål.

Du kan foruden at have smerter og irritation i den forreste del af foden og også opleve sovende fornemmelse i fod og tæer.

Derudover vil der ofte opstå en spænding af såvel bøje-, som strækkesenerne til tæerne så hammertæer kan forekomme.

Anatomi - nedsunken forfod og forfodsfald

Ved forfodsfald/nedsunken forfod er grundleddene/ledhovederne på de tre midterste tæer sunket ned så belastningen ved gang nu kommer på de tre midterste trædepuder.

Samtidig bevirker trykket fra de nedsunkne ledhoveder, at trædepudens fedtvæv, der ligger under knoglerne og beskytter mod tryk, forsvinder og derfor opstår smerterne.

Under normale forhold har forfoden en såkaldt "tværbue", hvilket betyder, at når man træder ned på foden, så belaster man først trædepuden under storetåen og under lilletåen.

Det vil sige man aflaster midten af buen. Ved denne opbygning opstår der en vis elastisk effekt, hvor trædepuderne på de tre midterste tæer bevæger sig nedefter under belastning og "op på plads" igen når foden løftes.

Ved nedsunken forfod belaster man de tre midterste tæer først, uden denne fjedrene aflastning.

Årsagerne til forfods nedfald

Der kan være et arveligt moment i forbindelse med nedsunken forfod.

Alderen spiller også en rolle, da der over tid kan opstå en vis svaghed af muskler og ledbånd der skal opretholde fodbuen.

Forfodsfald kan også ses som led i visse gigtlidelser eller neurologiske lidelser.

Derudover får gravide ofte nedsunken forfod, dette skylde de hormoner der udskilles under graviditeten som er med til at blødgøre ledbånd og led.

Den øgede vægt vil så være med til at tynge fodbuen ned og man risikerer nedsunken forfod.

Hvad kan du selv gøre?

Det er begrænset hvad man selv kan gøre for at bremse processen. Men har man tendens til forfodsfald er det vigtigste at forsøge at styrke sin fod med fysioterapeutiske øvelser.

Tips til nedsunken forfod, bliv smertefri hos FysioDanmark

• Træning af foden, instruktion i korrekte øvelser.
  • Fjern alt unødig belastning af din forfod er du overvægtig hjælper det at tabe sig.
  • Undgå smalt fodtøj sørg for fodtøjet er rummeligt
  • Undgå høje hæle.
  • Hvis du dyrker sport skal du sørge for at snøre skoen til.
  • Få fjernet hårdhud og ligtorne under foden, det vil smerte lindre.
  • Indlæg kan i visse tilfælde hjælpe.

Hvad er en hælspore?

Selve ordet hælspore bliver i daglig tale brugt om generelle hælsmerter. Men der kan være mange forskellige årsager til hælsmerter.

Selve hælspore er i virkeligheden inflammation i tilhæftningen af vores svangsene (fascia plantaris) dér hvor den fæster sig på hælknoglen, calcaneus.

Selve inflammations tilstanden kan over tid medføre en forkalkning af svangsenen, hvor den hæfter på hælknoglen. Det er kroppens naturlige forsøg på at beskytte/forstærke senen mod bristninger eller anden skade. Navnet 'hælspore', stammer fra beskrivelsen af røntgenbilleder.

På røntgenbilleder kan man ofte se en lille 'udtrækning' eller en spore på hælknoglen, der hvor svangsenen hæfter. Tidligere troede man, at det var denne spore, der var årsag til smerterne, men denne spore kan også være tilstede hos symptomfri mennesker.

Symptomer på hælspore og hælsmerter

Har man hælspore er der ofte en udtalt ømhed på indersiden af hælen.

Det bliver typisk værre om morgen, ved hop, løb og trappegang, men kan i slemme tilfælde også være tilstede under almindelig gang. Det er oftest smerter når man har siddet stille og skal op og i gang.

Facitis plantaris smertebehandling hos FysioDanmark Helsingør

Er lige som betegnelsen for en hælspore, en inflammation i svangsenen.

Denne inflammation kan dog sidde i hele svangsenens forløb. Klinisk kan det være svært at skelne hælspore fra facitis plantaris, da symptomerne er ens, hvilket også gælder selve behandlingen og genoptræningen.

Derfor bliver de tit forvekslet eller bare slået sammen under en fællesbetegnelse, hælspore.

Behandling af hælspore og hælsmerter

Det er først og fremmest vigtigt, at starte med at nedsætte og tilpasse aktivitetsniveauet for at undgå yderligere inflammation og irritation så helingsprocessen kan starte. Dernæst handler det om at øge blodgennemstrømningen og nervetilførslen til området.

Lokalt behandler vi med ultralyd og laser, da det er en yderst effektiv lokalbehandling, ca. 80% oplever forbedring og smertelindring ved denne type af behandling.

Hælsmerter og hælspore skal trænes væk og derfor kombinerer vi altid med aktive evidens baseret øvelser.

Vi giver instruktion i relevante hælspore øvelser, med den nyeste viden inden for genoptræning og rehabilitering.

Tak nej til smerter i bevægeapparatet. Vi står klar til at hjælpe dig videre.

Læs vores flotte 58 patientanbefalinger på Facebook FysioDanmark Helsingør.

5 ud af 5 stjerner ⭐️ Det er en tillid der forpligter