Typer af rygsmerter

Strategier til at tackle rygsmerter varierer meget afhængigt af typen af smerte såvel som andre faktorer.​​

​Se typer af rygsmerter:

• Akut smerter
  • kronisk smerte
  • Neuropatisk smerte

At lære om de vigtigste typer rygsmerter kan være nyttigt for mennesker med rygsmerter, der overvejer deres behandlingsmuligheder fremadrettet.

Det lægelige samfund placerer typisk rygsmerter i en af følgende kategorier:

Når smerten er klar: Nociceptive smerter.

Den type smerte, som de fleste mennesker kender bedst, kaldes nociceptiv smerte. Vores krop har sensorer, kaldet nociceptorer, der oplever potentielt skadelige stimuli. Disse receptorer advarer os om en skade på en muskel, blødt væv (ledbånd, sener), knogler, led eller hud (eller andre organer).

Smertesignaler videresendes derefter til hjernen og det centrale nervesystem, hvilket resulterer i en følelse af smerte.

Nociceptiv smerte kaldes også somatisk smerte.

Nociceptive smerter beskrives ofte som en dyb verkende, bankende, borende eller en følelse af ømhed.

Almindelige eksempler på nociceptiv smerte relateret til rygsmerter inkluderer smerter efter traume, såsom rygsmerter efter en bilulykke, et skævt løftevrid eller et fald, samt smerter efter rygkirurgi samt gigt smerter.

Nociceptive smerter er normalt lokaliserede og letter, som skaden efterhånden heles.

Rygsmerte: Neuropati

​Smerter forårsaget af skade eller skade på nervevævet kaldes neuropati eller neuropatisk smerte. Nerveskader kan være resultatet af en infektion eller strukturel skade andre steder i lænderyggen.

Det vides ikke, hvorfor nogle skader fører til neuropati, mens andre ikke gør det. Når skaden er udført, fortsætter nerverne med at sende smertesignaler længe efter at den oprindelige skade er ophelet.

Feks. Ischias er et symptom på rygrelateret neuropatisk smerte. Det opstår, når noget presser mod en nerverod i lænderyggen, der udløser smerter og følelsesløshed langs iskiasnerven, der strækker sig fra balderne til fødderne.

Andre eksempler inkluderer smerter, der bevæger sig fra rygsøjlen ned i armen, og smerter, der vedvarer efter rygkirurgiske indgreb.

Det menes, at nogle tilfælde af langvarig nociceptiv smerte kan udvikle sig til kronisk neuropatiske smerter.

Rygpatienter som med tiden er blevet angste for at bruge deres ryg og ikke deltager i sport eller motion, er ofte mere tilbøjelige for tilbagefald med rygsmerter til følge.

Opskriften på en sund ryg ligger i aktiv behandling, samt en aktiv positiv livsstil, med motion og søvn i rigelige mængder.

Frygt for at bruge ryggen, samt immobilitet og hvile er det værste.

Vi bliver nødt til at finde måder at forblive i bevægelse på.

Hos FysioDanmark Helsingør er Svaret simpelt = Patientuddannelse og selvhåndtering.

Hos FysioDanmark rygklinik Helsingør vil du som rygpatient modtage aktiv evidensbaseret behandling, information om rygsmerter samt selvhåndtering, som er en vigtig del af behandlingen af dine ryg smerter.​