Behandling af fiberskader / fibersprængninger
​hos FysioDanmark Helsingør

Tidlig genoptræning efter en akut muskelskade/fiberskade er den afgørende faktor for tilbagevenden til normal aktivitet. Specielt efter fibersprængninger vil vævet behøve betydelig regenerationstid, idet en bestanddel af det skadede væv er bindevæv med langsom regenerationstid.​

Applicering af is, kompression og elevation ved akut skade tåles godt af patienterne, men der er meget begrænset dokumentation for, at disse tiltag har nogen central betydning for hastigere heling af skaden.

Derfor kan de kun anbefales til dæmpning af smerten i den akutte fase.

Komplikationer i form af re- skade, muskelatrofi og infiltrationer er klart til stede efter akut muskelskade.

Fiberskader / fibersprængninger

En fibersprængning er en akut eller kronisk skade på vævet i en muskel i en sene eller begge.

Skeletmuskulatur kan blive beskadiget ved et pludseligt stræk, eksplosiv brug af muskulaturen, et slag eller stumpt tryk mod musklen eller overskæring med en skarp genstand. Langt størstedelen af de akutte muskelskader i forbindelse med sport eller anden fysisk aktivitet sker ved stræk eller slag, ved feks. Løb eller fitness.

En fibersprængning forårsaget af idræt resulterer i en overrivning af muskelfibre fra det tilknyttede bindevæv og ses ofte efter eksplosive bevægelser som f.eks. ved sprint i fodbold eller løb, eller ved ekstreme bevægelser hos f.eks. dansere, der udfører en spagat.

​​

Atleter føler normalt ikke nogen varslingssymptomer forud for skadens indtræden, men fornemmer en pludselig, skarp overrivning og smerte ofte i hasemuskulaturen, læggen eller på lårets forside.​ ​

5 grunde til at vælge FysioDanmark Helsingør​

• Vi sørger for at optimere blodgennemstrømningen, så du heler hurtigere ved at frigøre blodgennemstrømning, ilt og ledvæske til området ved fibersprængningen.​
  • Vi søger for at behandle årsagen til smerterne, ved at behandle både, muskler, sener med en målrettet indsats, både manuelt og med aktive øvelser.
  • ​Vi giver de korrekte øvelser tilpasset til din krop og din situation, hvad end du er elitesportsudøver eller motionist.​
  • Vi supplerer behandlingen med ultralyd, laser og lokal manuel behandling ( sportsmassage ).​
  • Til slut opnår du som patient en meget effektiv og langvarig effekt, fordi behandlingsforløbet er “personalized” og fordi vi “ALTID” kombinerer din behandling med relevante fysioterapeutiske aktive styrkende øvelser.