Nakkesmerter og hovedpine

Smerter i nakke, med og uden udstråling til armen og fingrende. Cervikal radikulopati defineres som cervikal nerverodskomprimering.​

Det, der forårsager denne såkaldte komprimering, er mange gange ting som herniated disc-materiale eller arthritiske knoglesporer. Almindelige symptomer inkluderer smerter i nakke og udstråling til arm, som kan bevæge sig helt ned i fingrene.

Ofte ledsages denne smerte af sensoriske forstyrrelser (dvs. Pins og nåle eller brændende fornemmelser) og endda tab af muskelfunktion i mere alvorlige tilfælde (muskelsvaghed og unormale reflekser).

Hovedpine, nakkesmerter og sindssmerter kan også ledsage cervikal radikulopati.

Hvorfor FysioDanmark Helsingør ?

• Vi søger for at behandle årsagerne til smerterne, ved at dybdegående undersøge og behandle hele din krop, dvs. din skulder, ryg og nakke.
  • Vi sørger for at optimere blodgennemstrømning til det skadede område, da vi ved det er det vigtigte for hurtig rehabilitering.
  • Vi instruerer i fysioterapeutiske øvelser tilpasset til din krop og din situation.
  • Hos os er din behandling en kombination af både patientuddannelse og aktiv fysioterapi, for at opnå den mest evidente og målrettet tilgang til din behandling.

Patienter der er færdigbehandlet bliver ringet op vedr. Status og evalueringssnak senest 14 dage efter afsluttende undersøgelse. Lider du af nakkesmerter, hold i nakken, nakkestivhed, låsning i nakken, nakke spændinger, stramme og ømme nakkemuskler, svimmelhed , kvalme eller hovedpine, discus prolaps, whiplash (piskesmæld), så kan fysioterapi hjælpe dig videre.

Langt de fleste mennesker har prøvet at have nakkesmerter og undersøgelser viser at 25 % af befolkningen har haft en eller anden form for nakke, skulder gener og eller smerter inden for de sidste 14 dage.

Stillesiddende arbejde, for lidt motion og en stresset hverdag er nogle at de primære faktorer til udviklingen af nakkesmerter.

• De typiske symptomer på nakke problemer er:
  • Nakkestivhed, især om morgenen.
  • Smerter ved bevægelse af nakken.
  • Låst nakke.
  • Generel ubehag og murrende smerter i nakken.
  • Træthedsfornemmelse i nakken.
  • Kvalme.
  • Skarpe smerter - især ved bevægelse.
  • Smerteudstråling til arme.
  • Smerter der trækker ned i ryggen.
  • Svimmelhed.
  • Tinnitus.
  • Migræner og hovedpiner.

Typiske årsager til smerter i nakken:

• Kontor arbejde.
  • Slid i nakken.
  • Statiske arbejdsstillinger.
  • Facetledssyndrom.
  • Diskusprolaps.
  • Stress.
  • Dårlig kropsholdning.
  • Dårlig fordøjelse.
  • For lidt søvn.
  • Ensidigt gentaget arbejde.
  • Myoser/ muskelspændinger.

Nakkeproblemer og svimmelhed

​Svimmelhed stammer i mange tilfælde fra nakken. Nakkens muskulatur fungerer som stabilisatorer og effektorer for hovedet og dens bevægelser. Musklerne samarbejder med synet og hjælper til at holde hovedet i position så øjnene altid står vandret.

Ved spændinger eller låsninger i nakken kan dette system komme i ubalance og øjnenes og nakkens samarbejde forstyrres således af hovedets position måske ikke længere holder øjnene er vandret. Dette kan medføre svimmelhed og ubehag ved bevægelse af nakken og hovedet og når man anstrenger øjnene, eller bider sammen i kæberne.

Svimmelheden kan også skyldes pres på de blodkar og nerver der går fra nakken til hjernen. Derved nedsættes optimal blodgennemstrømning og svimmelhed kan opstå. Nakkespændinger, låsninger i nakken eller ryggen eller ubalance i ryggen kan påvirke nakken og problemet kan eskalere.

Nakkesmerter og hovedpine

​Nakkeproblemer og smerter kan udløse hovedpine. Det sker primært via refererede nervesmerter fra muskulaturen. Hvis en muskel er øm eller spændt kan den sende smertesignaler ud i det nervesegment hvorfra den får signalet.

Dette smertesignal vil sprede sig til andre strukturer fra dette specifikke segment og kan medføre hovedpine. Dette kan medføre spændingshovedpine.

Låsninger og hold i nakken kan ligeledes give smerter og medføre udstråling op i hovedet også kaldet cervicogen hovedpine.

Nakkeproblemer der stråler ned i armen eller hånden

Discusprolaps, protusioner, spinalstenose, hold i nakken og muskelspændinger kan medføre pres på de nerver der går fra nakken ud i armen.

Der er nerverne fra det brachiale plexus som kan blive påvirkede og de styrer armenes og håndens bevægelser, ledstilling sans, følesans mv.

Pres på denne plexus eller nerver herfra kan medføre summende, sovende, prikkende stikkende fornemmelser samt nedsat kraft i arm og hånd.

Hvordan får man nakkesmerter væk?

​I rygklinikken FysioDanmark Helsingør kigger vores fysioterapeuter helhedsorienteret på kroppen og undersøger og behandler alle kroppens systemer, muskler, led, nervesystem, blodsystem.

Alle systemerne har en direkte påvirkning på hinanden og det er derfor afgørende for heling af nakkesmerter, at de samarbejder optimalt.

Der kan været simple årsager til akutte smerter i nakken som kan løses på en enkelt behandling, men det er langt fra altid tilfældet og det er altid vigtigt med grundig udredning og samspil med egen læge.

Fysioterapeutisk behandling af nakkesmerter

​Den fysioterapeutiske behandling har til formål:

• At finde årsagerne til smerterne og behandle disse områder mekanisk med manipulationer (knæk), mobilisering og MET teknikker.
  • At behandle strukturen der giver smerterne og sikre fuld bevægelighed.
  • At optimere blodgennemstrømningen til omkringliggende områder. Dette gøres ved aktiv superviseret behandling af nakken og halsens muskler.
  • At behandle nervesystemerne via det kranio-sakrale system for at skabe balance mellem vores nervesystemer for at sikre optimal restitution.
  • At optimere livsstilen, med fokus på kost, stress niveau, arbejdsstillinger og kropsholdning.

Hvordan stopper nakkesmerterne?

​Det vigtigt at have en god kropsholdning og gode varierende arbejdsstillinger, for ikke at belaste nakken for ensidigt.

Du bør reducere stress i hverdagen, undgå statistiske arbejdstillinger, smide overflødige kilo, spise sund, dyrke motion og få nok søvn.

Hvis din krop kommer i balance, vil den kunne heale sig selv.

Sørg for at lave hyppige bevægeøvelser af nakken og hold den smidig.

Har du behov for hjælp til øvelser eller behandling så kan du booke tid hos vores professionelle behandler team bestående af vores dygtige fysioterapeuter.