Discus degeneration

Er en del af det at blive ældre og kan opstå i de fleste led i hvirvelsøjlen. Degenerationen er en nedbrydning af vores discus skiver mellem ryghvirvlerne. Det varierer fra person til person hvor meget og hvor hurtigt en discus degenereres.​

Nedbrydningen kan medføre inflammation i leddene og kan give lokale og udstrålende smerter. Hvis degeneration er årsagen til dine problemer opfattes smerten typisk som murrende.

Smerterne kan forværres i siddende position, når man bøjer sig forover, løfter tungt eller roterer. Aktivteter som løb og vandring kan yderligere forværre dine smerter.

Smerterne kan bedres ved at behandle ryggen med dynamiske øvelser, der styrker og aflaster ryggen.

Røngten billeder vil i sjældenhed kunne bruges til at diagnosticere og afgøre graden af discus degeneration og problematikken.

intensiv rygbehandling, selvhåndtering og accept af tilstanden, har god effekt på rygsmerterne.​